konstiga men bra filmer

Vet inte vad som har tagit åt mig på sista tiden faktiskt, men jag har blivit galen i speciella filmer - såna som man aldrig riktigt fårstår slutet på eller så är de bara allmänt konstiga. De är ofta väldigt snyggt filmade och jag kommer på mig själv att gå runt och tänka på dem flera veckor efter jag sett dem. Här kommer iallafall en liten lista på sådär halvknäppa filmer som jag faktiskt gillar och som jag tycker att alla borde se!
 

 
 
 
2001: a space odyssey

Stanley Kubrick är regissör vilket förklarar en hel del. Filmens första femton minuter inehåller mest apor, men låt er icket avskräckas! Året är 1999 när forskare hittar spår från okänd intelligens - en monolilt (typ en sten) och en radiosignal som pekar mot Jupiter. Två år senare skickas ett rymdskepp för att undersöka radiosignalen. Besättningen består av tre framstående forskare, och en superdator med artificiell intelligens vid namn HAL 9000. När de börjar närma sig Jupiter börjar HAL att agera underligt och mer kan jag nog inte säga utan att spoila allt.
Det märks tydligt att detta är filmen som Interstellar har inspirerats av, det är samma tänk genom de båda filmerna. Slutet på 2011 är otroligt svårt att förstå så tips: titta på någon video som förklarar det efteråt (inte säkert att du fattar ändå, den är vädigt abstrakt, men om du gör det blir filmen helt plötsligt väldigt mycket häftigare). Tydligen så gillar min pappa även den här filmen eftersom våran server där vi sparar saker är döpt efter superdatorn. Mitt liv känns som en lögn och plötsligt känns det inte lika säkert att spara ned saker längre. (skämt åsido)
 
 
 
Dr Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb

Ytterligare en Kubrick, dock inte lika mysko som 2001. Det är egentligen satir/komedi på det kalla kriget mellan Ryssland och USA, om terrorbalansen och ett så kallat "domedagsvapen". En högt uppsatt flyggeneral beordrar sin styrka att anfalla sina ryska baser med atombomber utan godkännande från presidenten. Ordern, kallad plan R var utformad så att när orden givits slogs all normal radiokommunikation i planen ut och en speciell kod behövdes för att kunna kontakta dem. Om planen lyckas anfalla kommer ett kärnvapenkrig att bryta ut, något som presidenten gärna vill förhindra. Det ryktas nämligen om en domedagsmaskin som ryssarna har som kan förgöra hela världen. Jakten på koden börjar och när den enda personen som kan den inte vill berätta blir allting lite svårare.
Favoritrepliken måste ju ändå vara den som presidenten yttrar när två deltagare börjar att slåss under en pågående disskution: "Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room." Filmen må vara gammal (1964) men den är lika aktuell och rolig nu som då. En annan fantastisk sak är skådespelarna - de är inte så många och fler av dem har dubbla roller. Till exempel så är presidenten, Dr. Stangelove och Mandrake samma person, något som jag inte fattade förän Niklas påpekade det för mig. Denna film bör ni se någon gång i erat liv tycker jag, den är briljant.
 
 
Lost highway
Inte Kubrick men minst lika konstig - David Lynch, samma person som har gjort serien Twin Peaks samt filmen Blue Velvet. Väldigt avancerad att berätta handlingen på eftersom det är detaljerna som spelar roll, men jag ger det ett försök.
Fred Madison spelar saxofon på nattklubbar och bor tillsammans med sin fru Renée. En dag börjar det dyka upp brev utanför dörren inehållande videoinspelningar innifrån deras hus, föreställande paret sovandes. Polis tillkallas men de kan tyvärr inte hjälpa till. En kväll, på ett party till en gemensam vän, träffar han en mystisk snubbe som säger sig känna Fred och dessutom vara i hans hus just nu. Som vilken vettig människa som helst tror Fred inte på honom, men när han ringer hem så svarar faktiskt den mysiska mannan där. Väldigt skumt om du frågar mig.
Videoinspelningarna fortsätter att dyka upp, och en dag föreställer den hur Fred mördar sin egna fru. Han blir anhållen, anklagad för mord, och sedan även dömd till döden. Om det inte var annorlunda förut så är det ungefär här allting börjar bli värre. Vill du förstå det som händer sedan rekommenderar jag dig att 1. se filmen och 2. läs på om de teorier som finns angående filmen. Du kommer att bli galen, jag lovar, men det är otroligt häftigt också.
 

 
Med reservation för eventuella fel: där har ni dem! tre filmer som är otroligt konstiga och du (och jag) förmodligen skulle behöva en extra hjärna för att kunna bearbeta! Men, handen på hjärtat, är inte de bästa filmerna de som man aldrig riktigt slutar att tänka på?
 
Psst! Om ni vill får ni jättegärna bli vän med mig på letterboxd, här hittar ni mig!

Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

Mail


Blogg/hemsida


Kommentar


Trackback