stockholm

 
 
 
Senast jag fick äran att besöka Stockholm var för lite mer än en vecka sedan, och jag tror inte jag kan beskriva hur kul jag hade. Anledningen till att jag flög dig var helt enkelt de två där nere ▼ på bilden. Ronas och Hampus alltså. Vi började prata för sisådär tre år sedan och gör det fortfarande, och ibland träffas vi på riktigt också. Då hittar vi på såna här roliga saker som att gå runt på en isbrytare!
 
 
Egentligen så skulle vi gå till Vasamuseét eftersom 1) varken jag eller Ronas hade varit där och 2) det verkade rätt coolt. Det visade sig vara jättelång kö utanför, så vi skippade det den här gången och tänkte att vi tar en promenad sen. Vi han inte gå så långt (bara precis bakom museét faktiskt) innan vi stötte på isbrytaren Sankt Erik! Eftersom vi inte hade så mycket att göra så gick vi ombord på den, för det fick man, och tog oss en rundtur. På utsidan såg den inte ut att vara mycket för världen, men när man klev in i den var det som att kliva in i narniagarderoben (nästan iallafall).
 
 
Faktiskt så var det väldigt roligt och spännande (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet för att beskriva en pensionerad isbrytare). Många och branta trappor och massa coola maskiner i maskinrummet. Den var rätt så stor och man fick gå nästan över allt, från maskinrummet till högsta däcket. Det tog nog inte mer än en timme att gå runt, så vi fortsatte våran långa promenad till...
 
 
 
... Estonia-monumentet, några hundra meter därifrån. Det var faktiskt också av en slump som vi tog oss dit. Väldigt fascinerande för en som tycker katastrofer som denna är jätteintressant (jaa det är tragiskt också såklart, men väldigt intressant). Väggarna var fulla av namn på de som gick under med båten, och att tänka att bakom varje namn fanns det en personlighet och historia som också dog gör mig lite snurrig. Precis bakom monumentet låg en liten kyrkogård (bakom nordiska museét) och på bilden nedan syns jag och Ronas.
 
 
Spårvagnstime! Just den här dagen fick vi äran att åka med en såndär gammal vagn (inte en sån på bilden) och det var fint. Jag är en sucker för stockholms lokaltrafik i allmänhet (köpte ett sjudagarskort för att kunna åka så mycket jag ville), allt från buss till båt. Fast tunnelbana är ju såklart favoriten.
 
 
Tur ändå att jag har så fina vänner som orkar med mig (okej Ronas facepalmar ibland) och tusen tack till Hampus för att jag fått bo hos dig! Ni är så otroligt trevliga att vara med och jag hoppashoppas att det inte dröjer länge tills vi ses igen.
 
 
 

Kommentarer
Hanna Victoria Sahlqvist
2014-08-29 | http://hannizons.blogg.se/

Ser ut att ha haft det riktigt skojj :D


Namn
Kom ihåg mig?

Mail


Blogg/hemsida


Kommentar


Trackback