DIY: torkade blommor

 
Just den här tiden på året är nog min favorit. Skolan har precis slutat, hela sommarlovet är kvar och äntligen, äntligen så börjar blommorna komma! Helst skulle jag vilja ha det just såhär året runt, men det går ju inte. För att spara lite av känslan till vintern tänkte jag den här sommaren försöka spara massa blommor, fast lite plattare och torrare! Torka dem helt enkelt, och himmel vad det går att göra fina saker med torkade blommor. Är väldigt sugen på att göra ett sånt här mobilskal eller en fin tavla när mina små blommor har torkat färdigt!
 
 
 
Att torka blommor är inte alls svårt, och det enda som egentligen behövs är blommor (mycket viktigt), en bok och någonting tungt. (I mitt fall är det tunga och boken samma sak, hehe.) Om en inte vill dra och slita i blommorna kan det vara bra med en sax, men det är inte nödvändigt. De blommor som jag använder är helt vanliga blommor som jag plockat vid en vägkant. De går att hitta lite överallt, som till exempel diken, på ängar eller andra gröna ställen.
 
 
 
Öppna boken och plocka ut några blommor som du vill torka. Om du som jag tycker om att ha stammen på blommorna kvar så är nästa steg att rensa blommorna, plocka bort de blad som är överflödiga och korta av stammen lite. Hur mycket och vad som tas bort beror bara på vad en själv tycker ser fint ut!
 
 
 
Det går även att pressa bara själva blomman, eller bladen! Det brukar alltid ligga en hög av blomblad efter att jag renast blommorna, annars är ett tips att rycka av några fina blad av blommor som har några skadade blad och inte blor så fina ihoppressade. För att få ett så fint blomhuvud som möjligt är det smartast att vända den upp och ned nan du stänger igen boken.
 
 
 
När alla blommor är på plats är det bara att stänga igen boken och lägga någonting tungt på den. Vill man inte skada bokens sidor går det att lägga blommorna mitt emellan två bakplåtspapper först, innan boken stängs. Efter någon dag brukar blommorna vara ganska torra, men det tar 3 - 4 veckor innan de är helt klara.
 
 
 
Boken som jag pressar i är ett gammalt uppslagsverk från 1927 och innehåller så fina bilder! Till exempel den här flaggkartan som jag funderar på att klippa ut och hänga upp i rummet någonstans. Hittade boken för en femma på någon second hand-affär och det är nästan som att den har bara stått och väntat på att bli en blompress.
 
 
 
Efter en dag av torka ser mina blommor ut såhär! Inte helt torra ännu, men lite plattare. Kan tipsa om att torka smörblommor förresten, som ni ser så blir de hur fina som helst. De tappar inte så mycket i färg som till exempel rosa och lila blommor gör. Det är inte bara blommorna som går att torka heller, blad och löv fungerar också hur bra som helst, och blir ett fint komplement till blommorna. Kram!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Beatrice Jakobsson - Fotograf
2015-06-18 | http://beattriicee.blogg.se/

Ååå det där är så mysigt och roligt att göra. Gjorde det när jag var liten! :)

ɑ n n i k ɑ
2015-06-18 | http://blogofphoto.webblogg.se

Så fint :D

Svar: Tack!
Hanna Eriksson

fint!


Namn
Kom ihåg mig?

Mail


Blogg/hemsida


Kommentar


Trackback