Bullet journaling

 
Jag har i hela mitt liv varit totalt galen i listor, att organisera och hålla reda på saker. Vad det än gäller så skriver jag alltid en lista, för det får mig att må bra. Jag mår faktiskt som allra bäst när mitt liv är organiserat och jag har koll på allting.
Trots min genuina glädje till att planera så har jag tjorvat hur mycket som helst med att få till det precis som jag vill ha det. Jag har haft flera kalendrar som glöms i en skrivbordslåda efter första veckan, och en miljon  små lappar som kan återfinnas lite var som helst. Det har somaldrig riktigt blivit ett bra system i det, med för ett tag sedan snubblade jag över bullet jornaling (HÄR kan ni läsa mer!). Grundidén är i princip att man samlar allting på samma ställ och på deras hemsida beskriver de det som "an analog system for the digital age that will help you organize the present, record the past, and plan for the future." Exakt vad jag behöver alltså!
 
 
 
Boken som jag använder är en linjerad variant med palmblad på från Åhlens. Den kostade typ 30 spänn och är alltså ingen kvalitétsbok, men den duger väldigt bra till ändamålet. Pennorna är två pigment liners i storlekarna 0.5 och 0.1, vilket är helt perfekt. Brukar även skriva med vanlig blyerts ibland och det fungerar minst lika bra.
För att få inspiration till hur jag skulle lägga upp min journal grävde jag på tumblr där det finns en helt egen värld för studerande och organiserande människor. HÄR kan ni hitta massor av inspiration ifall ni blir sugna på att göra en egen journal!
 
 
 
Under den blåa fliken har jag månads- och dagslistor. Första sidan är en månadslista, där jag skriver vad jag vill åstakomma den här månaden, till exempel fotografera månadens bild och läsa ut två böcker. Därefter följer dagsidorna, där jag skriver vad som behöver göras specifika dagar. Jag brukar ta mig tid kvällen innan för att skriva ned allting jag behöver komma ihåg för morgondagen, så att jag slipper ligga och planera i huvudet när jag egentligen borde sova. Under dagen så kan det dyka upp saker som jag vill skriva upp i boken, och då är det bara att skriva upp dem. När en uppgift (⬜) eller möte (⚪) är avklarat så fyller jag i rutan eller cirkeln för att visa att den är färdig.
 
 
 
På de första sidorna i boken har jag skrivit upp alla månader som är kvar av 2015, precis som ovan. Där skriver jag sedan in saker som händer under just den månaden, så att jag får en bra och tydlig översikt. För att hålla koll på vilken sida jag är på så har jag stoppat in en liten rosa klisterlapp.
 
 
 
I dagsläget så har jag haft min journal i ungefär två månader, men från och med i veckan bytte jag bok från en ganska ful till den här fina. Det har fungerat hur bra som helst och det känns äntligen som om jag har koll på allting = glad hanna. Hoppas att ni blev inspirerade och att det här inlägget gav någonting, och ha en fortsatt trevlig dag! Kram.
 

Kommentarer

åh vad fint!

Alice
2015-06-15 | http://alicelindstrom.se

Verkar himla roligt att skriva, men tror att jag är en person som skulle glömma bort att skriva ^^

Svar: Ja det är jätteroligt faktiskt! Tror att det är någonting man bara måste lära sig att gör till en rutin, som att borsta tänderna eller så! Kram :)
Hanna Eriksson

Linnea
2015-06-16 | http://blommali.blogg.se/

Jag borde också göra sådär, men är så petnoga med att det ska vara så prydligt att det nog inte skulle funka haha :D

Svar: Åh sån är jag också haha, så skriver allting med blyerts först innan jag vågar skriva med de svarta pennorna! Funkar dock väldigt bra för min del, men som med det mesta så är det ju väldigt personligt! :)
Hanna Eriksson

Emelie ♥
2015-06-16 | http://emso.blo.gg

Riktigt smart och boken var ju faktiskt riktigt snygg!

Svar: Åh tack!
Hanna Eriksson

Robex Lundgren
2015-06-17 | http://ghgumman.blogg.se/

fint

Wow! Himmelriket för en organiserings-idiot som mig :D Tack, tack, tack för ett kanonbra blogginlägg och ett superinspirerande tips!

Svar: Åh vad roligt att du tyckte om det! <3
Hanna Eriksson

Gina Bäck
2015-06-17 | http://ginaback.blogg.se/

Vad pysslig du är, jättefint verkligen!

Elin Larsgren
2015-06-18 | http://elinlarsgren.blogg.se

Detta är ju helt briljant Hanna :D detta ska en tankspridd glömsk människa som jag försöka ta åt mig, riktigt inspirerande skrivet och fotat också :')

Svar: Åh tack, och vad roligt att du gillar det! Haha, fungerar faktiskt bättre än man kan tro också, helt klart värt att testa!
Hanna Eriksson

Jessica
2015-06-19 | http://jessical.blo.gg

Det här måste jag testa! Måste bara köpa en fin antackningsbok, för jag insåg att jag blivit så digital för övrigt att jag nästan inte har några kvar! Och det är ju kul att ha en ny ju ;)

Svar: Så roligt! Att köpa en ny och fin anteckningsbok måste jag erkänna är nog faktiskt det roligaste haha, är själv galen i anteckningsböcker! Lycka till med din journal! :)
Hanna Eriksson

Åh, det där måste jag också börja med! Är också lite utav ett list-freak och älskar ordning och reda, och extra roligt blir det ju om man får göra det lite fint och personligt när man ändå håller på! :)


Namn
Kom ihåg mig?

Mail


Blogg/hemsida


Kommentar


Trackback